A világ egyik legambiciózusabb — és talán leglehetetlenebb — építészeti terve, The Line, végre megkapta a maga kijózanító ítéletét. A futurisztikus megapolisz, amelyet Szaúd-Arábia hatalmi szimbólumának szántak, ma már alig emlékeztet az eredeti elképzelésre. A projekt mérete folyamatosan zsugorodik, a várakozások pedig egyre csökkennek.

A projekt, amely pénzzel sem valósítható meg
Szaúd-Arábia évek óta bizonyítja gazdasági erejét: milliárdokat öl sporteseményekbe, felhőkarcolókba, új városokba. A legmerészebb terv azonban kétségtelenül NEOM és azon belül The Line volt — egy 170 kilométer hosszú, tükörhomlokzatú, lineáris felhőkarcoló, amelyben kilencmillió ember élhetne.
A koncepciót 2017-ben jelentette be Mohammed bin Szalmán, és kezdettől fogva futurisztikus utópiaként írták le:
- 500 méter magas,
- 200 méter széles,
- emissziómentes,
- autómentes,
- fenntartható,
- és elvileg a világűrből is látható.
De a projekt kulisszái mögött valami egészen más történt.
A sci-fi találkozása a valósággal
A Financial Times átfogó jelentése szerint The Line már az indulásnál halálra volt ítélve. A volt projektmenedzserek beszámolói alapján a koncepció annyira gyakran változott, hogy senki sem mert őszintén szembeszállni a koronaherceggel — még akkor sem, amikor már nyilvánvaló volt, hogy ilyen méretű építkezés gyakorlatilag kivitelezhetetlen.
A problémák gyorsan halmozódtak:
- elszálló költségek az infláció miatt,
- bizalmatlan befektetők,
- óriási csúszások,
- és sajnos több halálos munkabaleset, amelyet a nemzetközi szervezetek is aggodalommal figyeltek.
A grandiózus városból egyszerűen… kevesebb lett
Az eredetileg tervezett 20 modulból ma már csak három maradt. Ez drasztikusan csökkenti a kapacitást és a város lehetséges lakosságát is.
A jelentések szerint még azt is mérlegelték, hogy a modulok számát hétre csökkentik — de ez a verzió is megvalósíthatatlannak bizonyult.
A projekt egyik menedzsere így fogalmazott a FT-nek:
„Egy bizonyos ponton már egyszerűen lehetetlen volt befektetésként eladni. Szerintem ez már nem működik… ez csak egy veszteséges üzlet.”
Mindez annak ellenére, hogy a tehetős szaúdi családok továbbra is támogatják, a külföldi befektetők látványosan hátrálnak.
Leállások, csúszások, félig kész infrastruktúra
A projekt hivatalos kommunikációja továbbra is optimista: a 2024. novemberi közlemény szerint a fejlesztés „teljes sebességgel zajlik”.
Ehhez képest a kiszivárgott információk mást mutatnak:
- a munkálatok nagy része leállt,
- csak a kikötő környékén épül néhány létesítmény,
- az ambiciózus elemek jelentős részét felfüggesztették,
- még a kritizált, 30 emeletes „úszó” épület is a tervekben maradt — pedig a szakértők szerint értelmetlen.
A jelenlegi állás szerint The Line eredeti formájában soha nem fog megépülni.
A végkövetkeztetés: egy utópia, amely túl nagyot álmodott

The Line egy ideig a világ egyik legizgalmasabb koncepciójának tűnt — lenyűgöző vizuális tervekkel, merész infrastruktúrával és egy olyan jövőképpel, amelyre sokan felfigyeltek.
De mára egyértelmű:
az álmok és a valóság közti távolság túl nagy volt.
A projekt zsugorodik, a befektetők hátrálnak, az építkezés döcög, és a grandiózus vízióból lassan csak egy szerényebb, visszafogottabb terv marad.











