Amit mindenki várt, megtörtént: kiderült Szaúd-Arábia legirreálisabb projektjének valódi sorsa

Amit mindenki várt, megtörtént: kiderült Szaúd-Arábia legirreálisabb projektjének valódi sorsa

A világ egyik legambiciózusabb — és talán leglehetetlenebb — építészeti terve, The Line, végre megkapta a maga kijózanító ítéletét. A futurisztikus megapolisz, amelyet Szaúd-Arábia hatalmi szimbólumának szántak, ma már alig emlékeztet az eredeti elképzelésre. A projekt mérete folyamatosan zsugorodik, a várakozások pedig egyre csökkennek.


Amit mindenki várt, megtörtént: kiderült Szaúd-Arábia legirreálisabb projektjének valódi sorsa

A projekt, amely pénzzel sem valósítható meg

Szaúd-Arábia évek óta bizonyítja gazdasági erejét: milliárdokat öl sporteseményekbe, felhőkarcolókba, új városokba. A legmerészebb terv azonban kétségtelenül NEOM és azon belül The Line volt — egy 170 kilométer hosszú, tükörhomlokzatú, lineáris felhőkarcoló, amelyben kilencmillió ember élhetne.

A koncepciót 2017-ben jelentette be Mohammed bin Szalmán, és kezdettől fogva futurisztikus utópiaként írták le:

  • 500 méter magas,
  • 200 méter széles,
  • emissziómentes,
  • autómentes,
  • fenntartható,
  • és elvileg a világűrből is látható.

De a projekt kulisszái mögött valami egészen más történt.


A sci-fi találkozása a valósággal

A Financial Times átfogó jelentése szerint The Line már az indulásnál halálra volt ítélve. A volt projektmenedzserek beszámolói alapján a koncepció annyira gyakran változott, hogy senki sem mert őszintén szembeszállni a koronaherceggel — még akkor sem, amikor már nyilvánvaló volt, hogy ilyen méretű építkezés gyakorlatilag kivitelezhetetlen.

A problémák gyorsan halmozódtak:

  • elszálló költségek az infláció miatt,
  • bizalmatlan befektetők,
  • óriási csúszások,
  • és sajnos több halálos munkabaleset, amelyet a nemzetközi szervezetek is aggodalommal figyeltek.

A grandiózus városból egyszerűen… kevesebb lett

Az eredetileg tervezett 20 modulból ma már csak három maradt. Ez drasztikusan csökkenti a kapacitást és a város lehetséges lakosságát is.

A jelentések szerint még azt is mérlegelték, hogy a modulok számát hétre csökkentik — de ez a verzió is megvalósíthatatlannak bizonyult.

A projekt egyik menedzsere így fogalmazott a FT-nek:

„Egy bizonyos ponton már egyszerűen lehetetlen volt befektetésként eladni. Szerintem ez már nem működik… ez csak egy veszteséges üzlet.”

Mindez annak ellenére, hogy a tehetős szaúdi családok továbbra is támogatják, a külföldi befektetők látványosan hátrálnak.


Leállások, csúszások, félig kész infrastruktúra

A projekt hivatalos kommunikációja továbbra is optimista: a 2024. novemberi közlemény szerint a fejlesztés „teljes sebességgel zajlik”.

Ehhez képest a kiszivárgott információk mást mutatnak:

  • a munkálatok nagy része leállt,
  • csak a kikötő környékén épül néhány létesítmény,
  • az ambiciózus elemek jelentős részét felfüggesztették,
  • még a kritizált, 30 emeletes „úszó” épület is a tervekben maradt — pedig a szakértők szerint értelmetlen.

A jelenlegi állás szerint The Line eredeti formájában soha nem fog megépülni.


A végkövetkeztetés: egy utópia, amely túl nagyot álmodott

Amit mindenki várt, megtörtént: kiderült Szaúd-Arábia legirreálisabb projektjének valódi sorsa

The Line egy ideig a világ egyik legizgalmasabb koncepciójának tűnt — lenyűgöző vizuális tervekkel, merész infrastruktúrával és egy olyan jövőképpel, amelyre sokan felfigyeltek.

De mára egyértelmű:
az álmok és a valóság közti távolság túl nagy volt.

A projekt zsugorodik, a befektetők hátrálnak, az építkezés döcög, és a grandiózus vízióból lassan csak egy szerényebb, visszafogottabb terv marad.

Scroll to Top