A világ leghosszabb vonata: 682 kocsi és több mint 7 km hossz 2001-ben

A világ leghosszabb vonata: 682 kocsi és több mint 7 km hossz 2001-ben

A vonatok kulcsfontosságú szereplői a globális közlekedésnek, de az ausztráliai BHP vasércvonat 2001-ben történelmet írt: a világ leghosszabb vonatává vált.


Hogyan született meg a rekordvonat?

A világ leghosszabb vonata: 682 kocsi és több mint 7 km hossz 2001-ben

A Pilbara régió bányászati ipara a 1990-es évek végére komoly logisztikai kihívásokkal szembesült: hatalmas mennyiségű vasércet kellett szállítani a bánya és az exportkikötők között. A hagyományos módszerek – több rövidebb vonat – nem voltak hatékonyak, mert növelték volna az üzemanyagköltséget, a személyzet szükségletét és az infrastruktúra terhelését.

A BHP megoldása egy óriási vonat létrehozása volt, amely egyszerre szállíthatta a hatalmas mennyiséget.


A vonat adatai – elképesztő méretek

  • Hossz: 7,353 km
  • Kocsik száma: 682
  • Kerék: 5,648
  • Bruttó tömeg: ~100,000 tonna
  • Mozdonyok: 8 AC6000CW, mindegyik 6,000 LE

Képzeljük el: ez a vonat 22 Eiffel-torony hosszúságú egymás után.


Az elosztott energia forradalma

A kulcs a LOCOTROL rendszer volt, amely rádiófrekvenciás kapcsolaton keresztül szinkronizálta a mozdonyokat:

  • Egyenletes vonóerő az egész vonaton
  • Csökkentett oldalirányú erő és kanyarodási súrlódás
  • Kevesebb kerék kopás és kisebb kisiklás kockázat
  • 4–6%-kal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás

Ez a technológia lehetővé tette, hogy a világ leghosszabb vonatát biztonságosan és hatékonyan működtessék.


Mi történt azóta?

A BHP a rekordkísérlet után kis méretű, de hosszú vonatokat használ:

A világ leghosszabb vonata: 682 kocsi és több mint 7 km hossz 2001-ben
  • Hossz: ~3 km
  • Mozdonyok száma: 4
  • Kocsik száma: ~270
  • Bruttó tömeg: ~40,000 tonna

A következő lépések:

  • Villamosítás a károsanyag-kibocsátás csökkentésére
  • Regeneratív fékezés az akkumulátorok töltésére
  • Más ausztrál vállalatok is kísérleteznek a technológiával

Érdekesség: bár a világ leghosszabb vonata egyszeri esemény volt, a technológia alapelvei ma is élnek, és a modern bányászat hatékonyságának alapját képezik.

Scroll to Top